MariaDB یک چنگال (fork) متن باز از MySQL که دارای پشتیبانی تجاری است. MariaDB تحت لیسانس GNU و دارای دستورات، API ها و کتابخانه هایی مشابه MySQL است.

مزایای MariaDB

 

رمزگذاری

برای MariaDB ، متن باز بودن به معنای ناامن بودن نیست. علاوه بر امنیت داخلی و بررسی رمز عبور، MariaDB ویژگی هایی مانند تأیید هویت PAM و LDAP ، Kerberos و نقش های کاربر را در اختیار شما قرار می دهد. در ترکیب با فضاهای جدولی ، جداول و لاگ های (logs) رمزگذاری شده، یک لایه محافظ قوی برای داده ها ایجاد می کند. فراتر از آن، MariaDB نسخه های مرتبط را در هر بروزرسانی امنیتی منتشر می کند، و تکه های (patches) امنیتی را کاملاً شفاف نگه می دارد.

قابلیت های گسترده MariaDB

در چند سال گذشته ویژگی های جدید زیادی را معرفی کرده است. ستون های پویا به DBMS اجازه می دهد تا مدیریت داده های SQL و NoSQL را برای نیازهای مختلف فراهم کند. همچنین می توانید عملکرد آن را با افزونه هایی که در MySQL فقط از طریق شخص ثالث موجود است گسترش دهید.

 

عملکرد بالا

اگرچه MariaDB از موتور MySQL سرچشمه گرفته است، اما از لحاظ کارایی با آن بسیار فاصله دارد. ویژگی های بهینه سازی گسترده باعث بهبود مدیریت استخر نخ (Thread pool) و پردازش داده ها می شود. بنابراین، هنگامی که ردیف های جدول حذف می شوند، سیستم عامل بلافاصله به فضای آزاد دسترسی پیدا می کند و شکاف های موجود در جدول را از بین می برد. مهمتر از آن، سیستم مدیریت پایگاه داده، جدول آماری مستقل از موتور را پیشنهاد می کند. این ویژگی عملکرد بهینه ساز را افزایش می دهد، پردازش پرس و جو را تسریع می کند و به شخصی سازی تجزیه و تحلیل داده ها کمک می کند.

معایب MariaDB

 

جامعه هنوز در حال رشد

اگرچه MariaDB به طور قابل توجهی متن باز است، جامعه آن هنوز در حال رشد است. با وجود اینکه این سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی چندی پیش تأسیس نشده است، تعداد متخصصان آن  نسبتاً کم است .

 

شکاف بین نسخه های به روز رسانی MySQL و MariaDB

اگرچه تیم MariaDB دائماً کد خود را با کد MySQL یکی می کند، کنترل آنها در حال حاضر کار چندان ساده ای نیست. با توجه به تفاوت های موجود در حال حاضر بین MariaDB 10.4 و MySQL 8.0 ، انحراف های بعدی هنوز به وجود نیامده است. علاوه بر این، مهندسان MySQL برخی از ویژگی های بومی را به کدی معرفی می کنند که فقط در دسترس کاربران تجاری MySQL است. این می تواند مشکلات سازگاری یا مشکلات مهاجرت از MariaDB به MySQL ایجاد کند.

 

موارد کاربرد

 

از آنجا که MariaDB به MySQL نزدیک است، می توان از آن برای کار با همان نوع برنامه های مبتنی بر وب استفاده کرد. علاوه بر این، شما می توانید ذخیره سازی داده های مکان گسترده، عملکرد بالاتر و مقیاس پذیری بهبود یافته را بدست آورید.

 

مطالب اخیر

Leave a Comment

ایمیل: info@dtscientist.ir
تلفن: 02122511332