با توجه به اینکه Influencer Marketing (بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار) در شبکه های اجتماعی تا سال 2020 بیش از 10 میلیارد دلار ارزش پیدا کرده است ، شناسایی و دسته بندی این بازار دارای اهمیت فراوان می باشد و در ادامه بدنبال آشنایی بیشتر با این مقوله هستیم. Influencer Marketingرا می توان به شکل های مختلفی دسته بندی کرد. به طور کلی بازاریابی از طریق افراد تاثیر گذار را می توان به 4 شکل مختلف دسته بندی نمود :

 

آیا برند شما باید از یک Mega-Influencer استفاده کند؟

 

با توجه به حجم بالای دنبال کننده ای که این دسته از اینفلوئنسر ها دارند ، بازاریابی از طریق آن ها قطعا سود آوری بالای دارد اما به همین صورت هزینه بسیار بالایی را نیز دارد. بررسی یک نقطه تعادلی در انتخاب اینفلوئنسرها برای کسب وکار ها بسیار حیاتی می باشد زیرا در صورت اتخاب اشتباه و شتابزده در استفاده از یک Mega-Influencer و بدست نیاوردن تاثیر گذاری مناسب از طریق آن ، ضرر جبران ناپذیری متحمل کسب و کار خواهد شد.

 

 

 

آیا برند شما باید از یک Macro-Influencer استفاده کند؟

 

اگر می خواهید نوع خاصی از مشتری را هدف قرار دهید و در کنار آن نیم نگاهی به دستیابی بازار های عمومی و بزرگتر هم دارید ، استفاده از یک  Macro -Influencer مفید تر از Mega-Influencerخواهد بود. “اگر می خواهید بازار یابی در بین یک جمعیت گسترده و متمرکز را صورت دهید – مانند زنان جوان” ، یک Macro -Influencer احتمالاً بهترین راه برای بازار یابی است.

 

Micro-Influencer چیست؟

Micro-Influencer اکانتی است که بین 1000 تا 100000 دنبال کننده دارد. Micro-Influencer ها روی یک منطقه خاص تمرکز می کنند و عموماً به عنوان یک متخصص صنعت یا متخصص موضوع مورد توجه قرار می گیرند. Micro-Influencer نسبت به یک اینفلوئنسر معمولی روابط قوی تری دارند.

شرکتهای فنی از جمله Adobe و Squarespace به عنوان شرکت هایی در سطح جهان مشهور شده اند که ازاین نوع بازاریابی بسیار استفاده می کنند.

Micro-Influencer  دنبال کنندگان کمی دارند، و اغلب مشهور نیستند. به همین دلیل ، برند های تجاری می توانند با استفاده از هدایت علایق دنبال کنندگان Micro-Influencer ها و مشهور کردن Micro-Influencer بازاریابی مناسبی را ایجاد کنند.

برای نمونه اگر یک Micro-Influencer از طریق وبلاگ نویسی در زمینه مسافرت موارد قابل توجهی دنبال کننده و بازخورد کسب کرد ، تبدیل به یک گزینه ایده آل برای آژانس مسافرتی یا هواپیمایی می شود. Micro-Influencer  تأثیر گذاری زیادی دارند ، این امر به خصوص در اینستاگرام به خوبی قابل رویت است.

“اصلی ترین (مضرات) کار با Micro-Influencer  هزینه ای است که برای هر پست تخصیص می دهند. ممکن است پس از مدتی و با مشاهده تاثیر گذاریشان هزینه های بازاریابی شان را بالا ببرند.

Nano-Influencer چیست؟

Influencer نوع  و دسته جدیدی از بازاریابی از طریق افراد تاثیر گذار را شامل می شود. Nano-Influencer ها دنبال کنندگان کمتری در مقایسه با Micro-Influencer ها دارند و تعداد دنبال کنندگان آن ها زیر1000 نفر است. Nano-Influencer فردی است که در جامعه دنبال کنندگان خود نفوذ دارد. Nano-Influencer  همانند افرادی هستند که در محله یا جامعه محلی خود تأثیر داشته باشد. برای مثال کشیش ها یک Nano-Influencer هستند.

 

آیا برند شما نیاز به  Nano-Influencer دارد ؟

 

یکی از مزایای استفاده از Nano-Influencer این است که بیشترین میزان تعامل با دنبال کنندگان خود را دارند. به همین دلیل ، بسیاری از برند ها شروع به استفاده و بهره گیری از Nano-Influencer ها کرده اند. اما علیرغم تامل های زیاد آن ها با دنبال کنندگان شان و تاثیر گذاری فراوان آن ها ، حجم مخاطبان Nano-Influencer بسیار کم است و برای بازاریابی های اولیه توصیه نمی شود.

 

 

نحوه انتخاب صحیح اینفلوئنسر ها در شبکه های اجتماعی

 

اگر هنوز به دنبال راهنمایی در مورد چگونگی انتخاب بهترین دسته از اینفلوئنسر ها در شبکه های اجتماعی هستید ، ممکن است بخواهید به سخنان جو سینکویتز ، مدیر عامل شرکت Intellifluence توجه جدی داشته باشید. او بر این باور است که : “به طور کلی باید درک کنیم که هرچه مخاطب بزرگتر باشد ، تمرکز کمتری نیز خواهد داشت ، بنابراین احتمالاً پیشنهاد گسترده تر خواهد بود.

تصادفی نیست که ما افراد مشهور اینستاگرام را می بینیم که مکمل های رژیمی چای سبز را می فروشند که جذابیت گسترده ای دارند نه چیزی بسیار خاص. به همین دلیل برای محصولات جذاب ، افراد مشهور و تأثیرگذار بزرگتر عالی هستند. “

سینكویتز همچنین توضیح داد كه ، به همین ترتیب ، اگر یك برندی محصول یا خدمات خود را برای یك بازار هدف خاص بفروشد ، به دلیل مخاطب “خاص” خود ، باید در نظر داشتن مشاركت با Nano-Influencer و Micro-Influencer  برای کسب و کارش بسیار ضروری و حیاتی تر است.

به طور کلی هرچه قدر محصول عامه پسند باشد باید سراغ اینفلوئنسر ها با حجم دنبال کنندگان بالا و نرخ تعاملی کمتر رفت و هرچه قدر محصول دارای بازار خاص تر باشد باید سراغ اینفلوئنسر ها با حجم دنبال کنندگان کم تر و نرخ تعاملی بیشتر رفت.

 

ایمیل: info@dtscientist.ir
تلفن: 02122511332