مقایسه سیستم های مدیریت پایگاه داده: MySQL،PostgreSQL ،MSSQL Server ، MongoDB ، Elasticsearch و سایرین

شما در حال ساخت یک برنامه کاربردی هستید. یکی از اولین مشکلاتی که می بایست حل گردد، نحوه ذخیره سازی داده های شما است. کدام پایگاه داده را انتخاب خواهید کرد؟
یک سیستم مدیریت پایگاه داده یا DBMS نرم افزاری است که برای به دست آوردن داده و تجزیه آن با پایگاه داده، برنامه های کاربردی و واسط های کاربری ارتباط برقرار می کند. DBMS همچنین شامل ابزار های کلیدی برای اداره پایگاه داده است.
در این گزارش برای مقایسه مان، 9 تا از رایج ترین سیستم های مدیریت پایگاه داده را استفاده کرده ایم: MySQL، MariaDB، Oracle، PostgreSQL، MSSQL، MongoDB، Redis ، Cassandra و Elasticsearch .
با تمرکز بر مزایا و چالش های کسب و کاری این پایگاه داده ها، بهترین موارد کاربرد (use cases) نیز بیان خواهد گردید.

رابطه ای در مقابل غیررابطه ای: تفاوت چیست؟

اساساً دو نوع سیستم مدیریت پایگاه داده وجود دارد: رابطه ای و غیر رابطه ای که SQL و NOSQL نیز خوانده می شود. این ها به لحاظ بازیابی داده، توزیع و پردازش با هم متفاوت هستند.

رابطه ای:

از آنجا که زبان پرس و جوی ساخت یافته اساس این سیستم ها است، این نوع SQL نیز خوانده می شود. در DBMS رابطه ای، داده ها به صورت جدول هایی از سطرها و ستون ها با ساختاری دقیق و وابستگی های واضح هستند.
با توجه به سیستم یکپارچه و ذخیره سازی داده ها، پایگاه داده های SQL نیاز به تلاش های مهندسی زیاد برای محافظت از داده ها ندارند. زمانی که هر تعاملی (interaction) دارای طیف وسیعی از پیامدها است، آنها گزیته مناسبی برای ساخت و پشتیبانی از راه حل های نرم افزاری پیچیده هستند. یکی از اصول SQL پیروی از خواص ACID(Atomicity ، Consistency ، Isolation ، ِDurability) است. زمانی که قصد ساخت برنامه های کاربردی به عنوان مثال تجارت الکترونیک یا مالی دارید که یکپارچگی پایگاه داده حیاتی است، پیروی از خواص گزینه ارجحی است.
هرچند، مقیاس پذیری میتواند با پایگاه داده های SQL یک چالش باشد. مقیاس گذاری یک پایگاه داده SQL بین چندین سرور (مقیاس افقی) تلاش های مهندسی دیگری را می طلبد. در عوض، بانکهای اطلاعاتی SQL معمولاً با افزودن توان محاسباتی بیشتر به سرور ، بصورت عمودی مقیاس می شوند. در اینجا، ما در مورد چندین پایگاه داده SQL بحث خواهیم کرد:
MySQL
MariaDB
Oracle
PostgreSQL
MSSQL

غیررابطه ای:

از آنجا که این پایگاه داده ها محدود به یک ساختار جدول نیستند، به آنها NoSQL گفته می شود. این نوع سیستم مدیریت پایگاه داده، سند- محور در نظر گرفته می شود. داده های غیر ساخت یافته مانند مقالات، عکس ها، فیلم ها و موارد دیگر در یک سند واحد جمع آوری می شوند. داده ها همیشه به عنوان یک پایگاه داده رابطه ای در ردیف ها و ستون ها طبقه بندی نمی شود. بانکهای اطلاعاتی غیر رابطه ای یا NoSQL معمولاً با اضافه کردن سرورها به صورت افقی مقیاس می شوند.
از آنجا که پایگاه داده های NoSQL امکان ذخیره انواع مختلف داده ها و مقیاس گذاری آن را با رشد چندین سرور فراهم می کنند، محبوبیت کاهش یافته آنها هرگز قابل درک نیست. همچنین، ساخت MVP برای استارت آپ هایی با توسعه چابک مبتنی بر حداکثر سرعت گزینه عالی است. MVP تکنیک توسعه ای است که در آن یک محصول یا وب سایت جدید با ویژگی های کافی برای جلب رضایت پذیرندگان اولیه توسعه می یابند. مجموعه نهایی و کامل ویژگی ها فقط پس از در نظر گرفتن بازخورد کاربران اولیه محصول طراحی و ساخته می شود. NoSQL به هیچگونه آماده سازی قبل از استقرار نیاز ندارد و به روزرسانی سریع و بدون تاخیر را در ساختار داده آسانتر می کند.

ما درباره بانکهای اطلاعاتی NoSQL بحث خواهیم کرد مانند:
MongoDB
Redis
Cassandra
Elasticsearch
بنابراین، رایج ترین سیستم های پایگاه داده در SQL و NoSQL کدام هستند؟ مزایا و معایب اصلی آنها چیست و چگونه کسب و کارها باید از آنها استفاده کنند؟

 

 

مطالب اخیر

پیام بگذارید

ایمیل: info@dtscientist.ir
تلفن: 02122511332